reklama

Prečo si nerozumieme?

Začnem krátkou citáciu z knižky od Umberta Eca Meno Ruže. V istom okamihu dramatického deja sa medzi múdrim Viliamom a jeho žiakom Adsonom rozvinie tento dialóg: „ Je vaše riešenie ešte stále v nedohľadne? „Riešenie mám na dosah ruky“ , odvetil Viliam „lenže neviem aké“ „Vari to znamená, že nemáte na všetky svoje otázky ani jednu odpoveď?“ „Keby som mal odpoveď, milý Adson ,vyučoval by som teológiu v Paríži“ „V Paríži poznajú vždy správnu odpoveď?“ „Nikdy“ odvetil Viliam, „ ale zato veria svojím omylom.“ „ A čo vy? Vy sa nikdy nemýlite?“ „Často , odvetil Viliam, „ ale namiesto toho aby som sa pridŕžal jedného omylu , uvažujem o viacerých“.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Aj vy si myslíte, že máte pravdu? Napadlo vás niekedy prečo sa vlastne ľudia hádajú a prečo nevedia nájsť spoločnú reč? Svet je naozaj veľký Babylon tak ako sa spieva v jednom staršom singli =).
Každý sa háda za svoju pravdu a nikdy ho ani len nenapadne zamyslieť sa ako to asi vidí ten druhí. Je dôležité mať vlastný názor, ešte dôležitejšie je ho prejaviť, ale najdôležitejšie je rešpektovať aj názory iných. Najjednoduchšie je odmietnuť odlišný názor a tváriť sa, že pravda je len to čo si myslím ja. Potrebujeme totiž na to najmenej úsilia a myšlienkovej energie. Lenže odsudzovať niekoho preto, že ho dôkladne nepoznáme , alebo si nemyslíme to čo on , by naozaj nemalo patriť do medziľudskej komunikácie. Navyše netreba zabúdať, že pochopiť názor druhého , ešte neznamená priať ho za svoj! Veď pomocou iných názor si môžeme overiť pravdivosť svojho názoru.

 Aj keď pravda je veľmi relatívny pojem, diskusiou o odlišných názoroch sa pravde priblížime určite viac , ako keď sme iným názorom neprístupný. Ako povedal filozof Vladimír Bilber : „Pravda nie je vylúčenie jednej pravdy druhou, čo by bolo strašné, ale naopak – pravda je obohacovanie rôznych právd navzájom.“ Trošku zložité , ale pravdivé =). Ľudia by si mali stáť za svojím názorom , ale mali by tiež vedieť pochopiť názor iných, aj keď ich nemusia priať za svoje.

 V živote však nastanú situácie kedy treba nájsť kompromis. Ide tu najmä o vzťahy medzi ľuďmi, či už partnerské, priateľské, rodinné alebo pracovné . Podľa mňa je v medziľudských vzťahoch podstatné nájsť kompromis a nemať pritom pocit, že som sa vzdal svojho názoru. Nevzdal! Našiel som len cestu, ktorá vyhovuje obom. Ak mám toho človeka rád ,alebo mám k nemu nejaký vzťah, čo je na tom zlé skúsiť ho aj pochopiť? Čo je zlé na tom keď poviem : „ Ja mám takýto názor , ty máš iný , ale máme vzájomný vzťah ,tak skúsme nájsť nejaký kompromis.“? Mnohí si však kompromis predstavujú asi takto : „ Ja chcem pozerať futbal , ty chceš ísť na diskotéku , tak dobre ideme pozerať futbal a môžeš si pritom počúvať hudbu !„=) Asi nikomu nemusím hovoriť , že toto kompromis asi nie je=).

 Medziľudské vzťahy sú veľmi zložité. Často dochádza medzi ľuďmi k zbytočným konfliktom , ktoré by mohli vyriešiť s chladnou hlavou a všetko by sa skončilo lepšie. Ja bohužiaľ nie som žiadna výnimka a tiež mnoho krát neberiem do úvahy to čo som tu písal =(. Pre konflikty strácame ľudí , ktorých by sme nikdy stratiť nechceli a tiež kazíme vzťahy ktoré mohli byť krásne. Preto sa skúsme vžiť do kože toho druhého a možno pochopíme , že aj my sme tí ktorí sa mýlia.

Ján Huňady

Ján Huňady

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

To som proste ja :).. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu